رويابيني

مشاوره خانواده،ازدواج،كودك،نوجوان،رايگان،تلفني

رويابيني

۷ بازديد
رويابيني

رويابيني
هر انساني تقي بند يك دوم عمر خود را در خواب و رويا مي گذراند از آنجا كه مغز هشت تا در حالت خواب هم فعال است آشنايي با فرآيند رويا ديدن مي‌تواند ما را در شناخت بهتره خود ياري كند. روانشناسان بزرگ بر تحليل محتواي رويا ها تأكيد فراوان داشته اند آنان به مراجعان خود توصيه مي كردند روياهاي خود را درست پس از

بيدار شدن يادداشت كنند و با خود به جلسه درمان بياورند در مورد آنها حرف بزنند و از 

احساسات واقعي خود و لايه‌هاي زيرين شخصيتشان پرده بردارند.
از آنجا كه هر فرد خود روانشناس خود است با اندكي راهنمايي و آشنايي با نمادهايي كه به‌صورت ناهوشيار دررويا نهادينه شده است مي تواند به خودشناسي عظيمي برسد كه بر طبق آن بتوانند تصميمات بهتري را در آينده اتخاذ كند. با دانستن هيجانات سركوب شده و نيازهاي دروني و چگونگي مديريت صحيح آنها مي توان به خود كنترلي متعادلي دست يافت و نه فقط براي ارضاي خواسته‌هاي آني بلكه با آينده‌نگري انتخاب‌هاي منطقي همراه با حس خوب و نه تحت فشار اتخاذ كرد.
به منظور تحليل روياهاي خود به موارد زير توجه كنيد
۱_ قبل از خواب به چه چيزهايي فكر مي كنيد و محتواي گفتگوي درونتان چيست؟
۲_ حسي كه در هنگام به خواب رفتن داريد را بررسي كنيد چگونه هستيد.
۳_ چه استرس هايي را سال هاست كه با خود حمل مي كنيد بچه مسائل حل نشده اي داريد كه مدام آنها را سركوب مي كنيد.
۴_ چه زماني روياهاي خود را به ياد مي آوريد و شفافيت آن به چه ميزان است.
۵_ با چه حسي از خواب بيدار مي شويد و يا از خواب مي پريد.
۶_ آيا رويا ديدن خستگي جسمي و رواني تان برطرف شده است و يا نه.
۷_ دفترچه و قلمي را كنار تختخواب خود بگذاريد و به طور مرتب خواب ها را بنويسيد.

نحوه تحليل رويابيني
رويا ديدن خود را يك فرايند بدانيد از آغاز تا پايان و با ديدن نشانه هايي از هيجانات منفي كه همواره آنها را پس ميزده ايد ،نوشتن و تحليل را متوقف كنيد همواره به يادداشته باشيد مسائل را بايد حل كرد و الا قبل و يا بعد از خواب آنها دوباره به سراغ شما مي آيند پس از واقعيت هاي زندگي تان فرار نكنيد و براي طي كردن دردهاي زمان كافي بگذاريد.
در ابتدا اين كار خسته كننده و بي فايده به نظر مي‌رسد اما پس از گذشت چندين هفته و مثبت جزئيات شما مي توانيد مرحله به مرحله به نتايج جالبي برسيد.
از رويابيني به عنوان يك ابزار قوي استفاده كنيد و تا زماني كه به اهدافتان رسيده ايد از آن دست نكشيد البته مي‌توان روياهاي نيمه تمام را همان طور كه دوست داري تمام كنيد بدين منظور چندين دهه پس از بيدار شدن و يا پريدن از خواب با صداي زنگ و يا يهويي ميتوان دوباره چشم ها را بزن با نفس عميق زهرا آرام كه چندين صحنه از رويايي را كه در آن بوده اي به ياد آوريد و به آرامي بگذاريد همانطور كه مي خواهيد رويايتان را به پايان برسانيد تجسم سازي يكي از بهترين روش ها براي نظم دادن به افكار پريشان و تصاوير عاشقته فكري است.
از اين تكنيك ها هم در زمان بيداري و يا مديتيشن مي توان سود جست.
رويابيني و نمادها
در روياي شما ديدن هر چيزي اتفاقي نيست و ريشه در ناهوشيار شما دارد بايد ببينيد با تصور يك مورد چه باره هيجاني در شما بيدار مي شود به عنوان مثال ديدن خود با لباسي غواصي براي شما چه مفهومي دارد؟ آب درون شما چه حسي را بر مي انگيزد؟ اگر رنگ دريا را قرمز ديد هيچ حسي در شما پديدار شده و حرف ها را تفكيك كنيد ترسي آرامش و قدرت اينكه شما در زمان هوشياري با چه تصاويري احاطه شده ايد و در ميان چه جمعي هستيد به عبارت ديگر روح جمعي زمان شما نيز مهم است مثلا براي فردي قرمز نماد خون و جنگ است و براي فردي ديگر عشق شهوت انگيز و لذت و شادي سپس به مرحله بعد برويد روياي تازه را بازسازي كنيد و براي چند دقيقه آن را در زمان حال بازي كنيد!
بازي كردن نقشي كه شما در خواب خود داشته ايد در لحظه بيداري يكي از تكنيك هاي نمايشي درماني است كه در آن مي توان به زيبايي به مخزن ناهوشيار فرد دست يافت و تخليه هيجاني و كاهش فشارهاي رواني را در پي دارد گرچه در ابتدا روبرو شدن با آن ناك و ويرانگر به نظر مي‌رسد اما اگر اين فرايند را تحت نظر متخصص روانشناسي كنيد و از خود درماني كه فقط باعث مزمن شدن درمان مي‌شود خودداري كنيد به مرور زمان ميتوانيد نقاب هاي اجتماعي را كنار بزنيد و به خود واقعي و پتانسيل هاي وجودي خود برسيد.
رها شدن از ترس ها مانند ترس از تنها ماندن ترس از انتقاد ترس از دست دادن و غيره گام به گام با تحليل روياي شما در جلسات مختلف به همراه ديگر روش هاي روانشناختي صورت مي‌گيرد و چه شيرين است زماني كه در لحظه اي اكنون و اينجا از خودتان لذت مي بريد از نعمت زندگي و نفس كشيدن و كمك به همنوع احساسي انساني تمام وجودتان را لبريز از عشق مي كند و شادي و آرامش عميق دروني را بدون چنگ زدن به دنياي بيرون تجربه مي كنيد.
خود را بشناسد و به ديگران هم كمك كن خود را بشناسند چه در خواب و چه در بيداري.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.