تست هوش كودك

مشاوره خانواده،ازدواج،كودك،نوجوان،رايگان،تلفني

تست هوش كودك

۸ بازديد
تست هوش كودك

تست هوش كودك 7 تا 12 سال

شناسايي استعدادها ي بالقوه كودكان در سنين ابتدايي رشد مي تواند در آينده سبب جا دهي درست افراد در مشاغل مناسب با روحيات فرد و موجب پيشرفت فرد در كارهاي خاص گردد. اگر بتوانيم استعدادهاي ويژه

افراد را از طريق آزمون هاي مختلف كه به اين منظور وجود دارند اندازه گيري نماييم و از همه كودكان انتظار نداشته باشيم كه مطابق سليقه ما و استانداردهاي جامعه به خود شكوفايي بپردازند ، مي توان انتظار داشت كه هر فرد در حيطه اي كه همخواني و مطابقت بيشتري با توانمندي ها و روحيات ويژه او دارد بهترين شود.

نقش محيط در شكوفايي كودك:

 ميزان معيني از هوش بستگي مستقيم به شرايط ژنتيك و فيزيولوژي فرد دارد اما شكوفا شدن توانمندي ها ، رابطه مستقيمي با محيط مساعد و پذيرا دارد بدين معني كه اگر دو كودك با يك ضريب هوشي يكسان را در دو محيط متفاوت پرورش دهيم نتايجي مشابه نخواهيم داشت.

 

آي كيو و اي كيو كودك چيست؟

 سنجش هوش به شناخت آي كيو و هوش هيجاني به اي كيو به صورت رايگان توسط متخصص روانشناس و روانسنج مي تواند پيش بيني كننده خوبي براي قضاوت ما در مورد ضعف ها و توانايي هاي كودك باشد.

روانشناسي كودك:

مشاهده باليني در كلينيك توسط روانشناس كودك مي تواند از طريق بازي هايي كه با كودك انجام مي شود تكميل گردد. مرحله اول به دست آوردن نمره ضريب هوشي كودك است و در حين انجام تست مي توان ديد كه آيا نشانه ها يي از عدم تمركز و يا اختلالات هيجاني و يادگيري مواردي كه مي توان آنها را طي چندين جلسه تصحيح كرد وجود دارد و يا نه؟

 اختلالات يادگيري و تمركز:

بازيگوشي كودك مي تواند در برخي موارد (مخصوصا در نمره مواد آموزشي و تحصيلي)اثر گذار باشدو با اينكه كودك شما هوش بالايي دارد نمراتش كم باشد. اگر نگراني بيش از حد و حساسيت هايي كه والدين در اين موارد از خود نشان مي دهند توسط مشاور كودك كاهش يابد، كودك مي تواند در محيطي آرام و بدون استرس از تمامي نبوغ و ظرفيت شناختي خود استفاده كند. غفلت والدين مي تواند يك كودك تيزهوش را بدون شناسايي به موقع اين توانمندي به فردي معمولي بدل كند و حتي در مدرسه گاهي به او برچسب بدون تمركز و يا بيش فعالي و يا اختلال يادگيري را بچسبانند لذا تشخيص به موقع توسط متخصص مربوطه مي تواند شرايطي را براي كودك به وجود آورد كه تمامي استعدادهاي ويژه خود را نمايان سازد بدون ترس از مورد قضاوت واقع شدن مثلا در حيطه كارهاي هنري و يا توانمندي هاي كلامي.

هوش ويژه چيست؟

اگر والدين از هوش ويژه كودك خود در يك حيطه مثلا رياضي با خبر شوند ديگر به او فشار نمي آورند كه در توانمندي هاي كلامي هم عالي عمل كند ، البته اين به معني كنار گذاشتن ديگر ابعاد مثل هنرو اطلاعات عمومي نمي باشد بلكه صرفا نشان دهنده اين است كه كودك به حيطه خاصي علاقه فراوان دارد و مي تواند با اين هوشمندي ويژه خود در اين مورد خاص پيشرفت فراوان داشته باشد.

برخي ويژگي ها در كودك مي تواند نشان دهنده تيزهوشي او باشد:

راه رفتن و حرف زدن كودك زودتر از بقيه همسالان

يادگيري سريع كودك در كارهاي مختلف مثل خواندن و نوشتن و..

به ياد سپاري موضوعاتي كه مورد توجهشان است به صورت سريع تر و دقيق تر از كودكان ديگر

 پر انرژي بودن و نياز كمتري به خواب داشتن كودك

تخيل قوي روشن كه ممكن است در وجود همبازي هاي خيالي متعدد نمود پيدا كرد(در سنين 7 تا 12 سال)

 رائه پاسخ هاي پيچيده در جواب به سوالاتي كه از آنان پرسيده مي شود.

درك سريع روابط بين اجزا و عناصر مختلف

تيز هوشي كودك:

 انجام تست هوش رايگان براي غربالگري كودكان 7 تا 12 ساله در اين مركز توسط متخصص به صورت رايگان انجام مي شود، مشاور با انجام پرسش ها و مشاهده كارها ي عملي كودك در مي يابد كه كودك  متناسب با گروه سني خودش يادگيري و كارايي فكري دارد  يا نه و اگر سن عقلي كودك از سن تقويمي او بيشتر باشد كودك تيزهوش شمرده مي شود.  و والدين آموزش هاي خاصي را مي بينند تا با كودك خود به طرزي مناسب برخورد كنند كه اين توانمندي فوق العاده در فرزندشان رشد يابد.

مثلا اگر قبلا كودك را جلو تلويزيون به امان خدا رها مي كردند به هوش مي شوند كه مي بايست وقت بيشتري را با كودك بگذرانند و در حين بازي هاي كودكانه سبب تقويت قدرت فكري او شوند. تحقير و يا مقايسه كودك با همسالان خود در حيطه اي كه فرزندشان در آن توانا نيست مي تواند سبب پايين آمدن اعتماد به نفس او شود و توانمندي ويژه خود كودك هم تحت الشعاع قرار گيرد و كاهش يابد.

اگر پس از گزفتن تست هوش و نمره گذاري مشخص شد كه كودك در زمينه خاصي استعداد دارد مي بايست در مورد رشد صحيح كودك به نكات زير توجه كرد:

 فشرده سازي برنامه هاي آموزشي در حيطه هاي مرتبط با علاقه كودكان

فراهم كردن فرصت براي تمركز و مطالعه عميق در حوزه مربوط كودك

تسريع و غني سازي محتواي برنامه هاي آموزشي در مدرسه و خانه

آموزش مهارت هاي اجتماعي متناسب و تشويق او به مشاركت در فعاليت هاي گروهي

بهره گيري از مربيان و معلمان مجرب

توجه به برنامه هاي تفريحي مناسب و استفاده از اوقات فراغت مانند ورزش و..

نداشتن توقعات بيش از حد در آموزش مهارت هاي مختلف به صورت همزمان

بهره گيري از تكنولوژي هاي همچون رايانه ،

 فيلم هاي آموزشي  مناسب و اينترنت

نتيجه گيري:

 در آخر مي توان گفت كه با اطلاع به موقع والدين از ظرفيت هاي شناختي كودك مي توان با برنامه ريزي صحيح و آموزش هاي متناسب كودك در مسير صحيح هدايت كرد تا به اختراعاتي دست بزند كه بشريت تا به حال نديده است و از اين موهبت خدادادي كه درون اين افراد است مي توان بهره جست  و با اين شكوفا شدن استعدادهاي مختلف در حيطه هاي گوناگون جامعه اي سالم تر و پيشرفته تر ساخت.

مركز مشاوره نياوران مشاوره تلفني و حضوري 26851286 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.