هنر درماني

مشاوره خانواده،ازدواج،كودك،نوجوان،رايگان،تلفني

هنر درماني

۷ بازديد
هنردرماني

كاربرد هنر درماني در زندگي روزمره
هنر درماني شاخه اي از درمان روانشناختي است كه به وسيله هنرهاي مختلف توسط روانشناس متخصص انجام ميشود به عبارت ديگر هنر درماني استفاده از موسيقي ،نقاشي و تئاتر به منظور تخليه روح و روان و شكل دهي به رفتار جهت تغيير عادت‌هاي ناهوشيار و بهبود زندگاني.
از ديرباز هنر درماني راهي زيبا براي بيان عواطف بشري بوده است نقاشي هايي كه بر روي

ديوارهاي غار ها حك شده است ي از آن است كه تمدن هاي باستان به اهميت تجسم ذهني و تخيل پي برده بودند و از نقاشي جهت ايجاد خلاقيت و شادي و جهت دادن به مسير افكار استفاده مي كرده اند براي مثال هنگامي كه كودكي متولد

مي‌شود نقش‌هاي از زندگي آينده او كشيده ميشود تصويرهايي كه در آن صحنه هاي دلاوري او در جنگ ها و هدايا و ازدواج وي در طول زندگي پر ثمرش طراحي مي‌شد.
قبايل بدوي با روشن كردن آتش و برپايي مراسم آييني به همراه صحنه سازي و موسيقي به تأثير ريتم ها بر روان دست يافته بودند و گاهي جادوگران و دشمن ها با جهت دادن افكار قبايل ترس هاي آنان را به ايمان تبديل كرده اند. افراد را از پيش برنامه‌ريزي مي‌كردند و با سود جستن از افكار جادويي حاكم بر روح زمانه به مقصود خود دست يافته اند و از احترام و جايگاه ويژه اي نيز برخوردار بودند.
البته كه درمان روانشناختي توسط روانشناس نوعي هنر , و هنر درماني است و روانشناس نيز هنردرمانگر شمارده مي‌شود زيرا وي از طريق درايت و علم و تجربه خود مي توانند به موقع با ايجاد موقعيت هاي ويژه در اتاق هنر درماني قفل زني بيماران را بشكنند و آنها را ترغيب باور ها و عقايدشان كنند كه به التبع بهبود در احساسات و هيجانات و رفتارها را سبب مي شود.
استفاده از هنرها در اتاق هنر درماني به صورت فردي و يا گروه درماني از جمله موارد مهمي است كه با بين رشته اي شدن علوم در دنياي جديد مورد توجه و استقبال فراوان قرار گرفته است.
به عنوان مثال مي‌توان از كاربرد هنر درماني در درمان كودكان ADHD ( بيش فعال/ كمبود توجه) اشاره كرد بگونه اي كه آموزش والدين به مشغول ساختن كودك با هنر نمايش براي تخليه هيجانات اضافي و بالا بردن تمركز كودك از طريق نقاشي و موسيقي جهت كاهش اختلالات يادگيري (LD) از جمله اهداف هنر درماني قرار مي‌گيرد.
با استفاده از هنر درماني مي‌توان منظور پنهان در كلام را مهم تر درك كرد تا آن جايي كه ديگر نيازي به صحبت كردن و توضيح دادن نيست و يك اثر هنري نمايانگر ابعاد شخصيتي مراجعه محسوب مي گردد. و با همان نيز ميتوان مفاهيم بسياري را در قالب يك اپيزود هنري به وي تقديم كرد با بازي كردن يك نقش role playing مي توان تمامي احساسات مربوط را به زيبايي بازبيني كرد.
و به تصحيح آن در اتاق هنر درماني به زندگي شخصي فرد پرداخت مثلاً فرو رفتن مادر در نقش كودك يا برعكس مي‌تواند همدلي فرد را تقويت كرده و به درك حال و هواي طرف مقابل و چرايي رفتار سرزده از او رسيد همانطور كه نيز از افراد مي‌خواهيم نقشه طرف مقابل را براي چند دقيقه بازي كنند تا بتواند دنيا را براي لحظاتي از ديدي متفاوت نگاه كنند و به بينش و آرامش برسد.
هنر درماني از بسياري جهات با فرهنگ ما نيز همخواني دارد مردمان شرق و بلاخص ايران زمين به هنرهاي مختلف شهر هستند اما با ورود تكنولوژي نوين و افزايش استرس هاي مربوط به اين نوع از زندگي متاسفانه هنر درماني به حاشيه رانده شده است و به ياد داشته باشيم كاربرد بيشتر هنر درماني در زندگي روزمره مي تواند ما را به لطافت و انسانيت نزديك و نزديك تر كند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.