روابط مادر و كودك

مشاوره خانواده،ازدواج،كودك،نوجوان،رايگان،تلفني

روابط مادر و كودك

۸ بازديد
روابط مادر و كودك

 
روابط مادر و كودك
از آنجا كه در سنين ابتدايي رشد ، مادر نقش مهمي در پرورش استعدادهاي نهفته كودك دارد مي توان با آموزش مناسب و ايجاد بستري مناسب به تسريع اين امر كمك نمود . نحوه برخورد صحيح و خلاقانه مادر با فرزند نو پاي خود مي تواند منجر به ايجاد سوالاتي در ذهن كنجكاو كودك گردد و او در پي يافتن پاسخ به اين سوالات دست به ابتكارهاي فراواني خواهد زد .
همچنين با انجام بازي هاي پر تحرك و فعاليت هاي بدني و جسماني از طريق رفتن در قالب حيوانات و مشاركت صد در صدي مادر ، در اين بازي هاي مورد علاقه فرزندش مي توان به آساني از طريق رفتن الگوسازي بسياري از قوانين را در كودك دروني كرد.

 

تجسم و خيال پردازي از طريق بازي
بيرون كشيدن احساسات مثبت و خنده و شادي از راه هاي خيال پردازي و بازي حيوانات موجب رشد قدرت تجسم خلاق كودك مي شوند . 
ايفاي نقشي متفاوت از شخصيت معمولي خود حس همدلي و درك بهتر از ديگران را در او تقويت مي كند و سبب بالا رفتن ضريب هوش هيجاني (EQ) در او مي گردد .
مثلا : كودكي كه اعتماد به نفس پاييني دارد ، مي تواند با نقش گذاري به جا كه از طرف متخصص (هنر درمانگر) به او داده مي شود 
با ژست هاي بدني و تغيير در لحن و تن صدا ، احساسات مختلفي را درون خودش تجربه كند ( مانند اجرا كردن نقش شير جنگل غرش كند و بقيه اعضاي گروه همسالانش را دنبال كند ) با بيرون ريختن هيجانات درون خود و تنظيم و تعادل در شناخت و احساساتش ، بتواند در رابطه اي دو سويه ميان فكرش و احساسش برقرار كند و آن را از طريق زبان بدن بيان نمايد . 
فضاسازي و الگو پذيري از طريق بازي ها
استفاده از آهنگ و موسيقي متناسب با حال و هواي صحنه ي بازي نمايش مي تواند محيط اطراف كودك را به مكاني خوشايند براي او تبديل كند و مرز بين واقعيت و تخيل را در هنگام تمرين هاي بدني ، كم رنگ كند .
پوشيدن لباس ويژه حيوانات و يا گريم و استفاده از نقاب و صورتك هم مي تواند كودك را به نقش نزديك كند.
ارتباط متقابل افرادي كه باهم بازي مي كنند ( در بازي هاي گروهي نمايشي) به آموزش روابط اجتماعي مطلوب با همسالان و بزرگترها كنجر مي گردد و از خود خواهي ها و خود محوري هاي كودك مي كاهد . از سوي ديگر زيستن در درنياي كودكانه و مشاركت در بازي هاي مورد علاقه كودك ، به شناخت بيشتر والدين از استعدادها و احساسات واقعي كودك مي انجامد و اين دوستي بيشتر با بزرگتر ها ، لجبازي ها و نافرماني هاي احتمالي كودك را كاهش خواهد داد
افزايش توان شناختي از طريق بازي ها 
از قديم الايام مادران با قصه گويي بسياري از مفاهيم را در ذهن كودك تثبيت مي كرده اند و اكنون نيز مي توان از اين فن به عنوان ابزاري جهت تقويت قوه تخيل و تجسم كودك و استعدادهاي كلامي او سود جست . از آنجا كه هوش ابعادي چند گانه دارد و شامل جنبه هاي مختلفي مانند محاسبات و رياضي استعدادهاي كلامي و زباني ، هنر و ... مي شود ، در هر كدام از اين ابعاد مي توان كودك را رشد داد و زمينه هاي پر رنگ مورد علاقه ي او را كشف و بررسي كرد . ((نقاشي و هنر))
رنگ هاي مختلف و نقاشي مي توانند بيان كننده هاي عالي براي احساسات خفته كودك باشند ، از طريق كارگاه هاي هنر و روانشناسي در جلسه اي ويژه كه مختص رنگ آميزي و كار گروهي است مي توان به تعادل و يا عدم توازن احساسات مختلف كودك مانند خشم ، عشق و شادي پي برد و اگر لازم باشد از تكنيك هاي اصلاحي از طريق مشخص كردن محتواي آموزشي، آن را بهبود ببخشيد. مثلا اينكه از كودك مي خواهيم كه خانواده خود را ترسي كند و متخصص مربوطه از طريق ديدن چندين نقاشي از كودك و مشاهده او حين نقاشي كشيدن مي تواند به خصوصيات رفتاري او پي ببرد و اگر مشكلي را تشخيص دهد مانند استفاده زياد از پاك كن كه مي تواند نشانگر كمال و سخت گيري و تميزي بيش از حد او باشد ، به طريق غير مستقيم به او تذكر بدهد و آن را برطرف نمايد. همچنين ميزان فشار مداد رنگي ها بر كاغذ و يا استفاده از طيف رنگ هاي سرد و گرم و مواردي از اين قبيل ، اگر به صورتي عالي تشويق شوند مي توانند سبب رضايت و آرامش كودك از طريق توجه مثبت به او در جمع گردد.
(( نقش كارگاه هاي هنر و روانشناسي در سلامت روان))
بيش فعالي و كمبود توجه ADHD و يا جويدن ناخن ها بر اثر اظطراب ، از جمله مواردي است كه به سادگي مي توان در جلسات متمادي از اين طريق كم رنگ شوند و به سمت عادي سازي كودك پيش رفت و پس از اين مرحله به پرورش بهتر كودك پرداخت ، به عبارت ديگر ابتدا كمبودها و نقصان ها جبران مي شوند و سپس به افزايش و مهارت هاي مختلف آموزشي در كودك توجه مي شود.
ضمن بازي هاي گروهي ، كودك اجتماعي تر مي شود و با مشاهده باليني او مي توان در صورت نياز از والدين درخواست كرد كه طي يك يا چند جلسه مشاوره فردي با والدين و يا كودك و يا حضور هر دو باهم ، در مورد آن صحبت كرد و از مزمن شدن برخي رفتارهاي خاص جلوگيري كرد ( پيشگيري كرد)
و زمينه را براي رشد سالم كودك و ارتقاي هوش شناختي IQ و هوش هيجاني EQ كودك فراهم كرد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.